fredag 26 mars 2010

Lampskärm av spetsgardin

Tillverka en romantisk lampskärm av en söndrig gardin.

Denna lampskärm tar inte mer än 15 minuter att tillverka.
Detta använde jag:
En bränd trasig lampskärm som jag återanvände stommen på.
En söndrig tyllgardin
Bomullsband (går bra att använda spets också).
En berlock som suttit på ett trasigt halsband (går att t ex dekorera med en siden blomma om man vill)

Ta bort det gamla tyget på lampskärmen. Mät höjden på skärmen och räkna till sömsmån upp och nertill + att man ska ha tyg ca 2cm på både över och underkant. Mät omkretsen och dubbla detta mått för att få bra rynkning. Sy kanal i över och underkant på långsidorna. För i bomullsband eller snöre i kanalerna. Knyt ihop snörändarna på det som ska bli ovansidan så att det blir ett hål på ca 3cm. Klä över tyllen över stommen och knyt nu ihop bandet ganska hårt på den del som ska bli undersidan. Finfördela tyllen så att det döljer skarven och så att det blir jämna rynkor. Dekorera skärmen med ett spetsband, bomullsband som knyts till en rosett. Sätt eventuellt fast en berlock eller sidenros.
Lycka till.
MVH christin / Prylhyllan nordic



3 kommentarer:

  1. Vad kul att du varit inne och besökt min blogg, annars hade ju aldrig jag hittat till dig. När jag kom in hit var det som WOW, detta är nåt för mig. Kommer att komma tillbaka och ser fram emot kommande inlägg.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt besök hos mig. Vi verkar ju ha liknande intressen. Återbruk, second hand och pyssel... kan man aldrig få nog av. Kul blogg du har. Tittar gärna in igen.

    Kram Outi

    SvaraRadera
  3. Kikar in och gör ett avtryck. Tack för tipset på snabb lampskärm!

    SvaraRadera